🔴 تقابل حق و باطل؛ «نگاه تمدنی» به دعای ندبه

✍️ یادداشت مهمان

▪️چند سال پیش محو دعای شریف ندبه شده بودم. می‌دیدم این دعای شریف چنان با جدیت یک خط سیر را دنبال می‌کند که گویی در صدد است تا موضوعی مهم و علمی را به ما بفهماند.

▪️دعای ندبه از داستان انبیاء و عهد آنان با خداوند آغاز می‌شود؛ از حضرت آدم علیه‌السلام، که نخستین انسان و نخستین پیامبر بود و ماجرای سکونت او در بهشت و اخراج او از آن مقام.

▪️سپس وارد برهه‌ها و مفاهیمی از زندگی پیامبران اولوالعزم می‌شود، نوح علیه‌السلام و ماجرای کشتی و طوفان، ابراهیم علیه‌السلام و مقام خُلّت و ماجرای درخواست او، موسی علیه‌السلام و ماجرای شب بعثت و درخواست وزیری برای هارون، عیسی مسیح و کیفیت ولادت و نقش روح‌القدس در زندگی او

▪️و سرانجام خاتم پیامبران و آخرین پیامبر اولوالعزم، حضرت محمد صلی الله علیه و آله.

▪️در ادامه دعا، خط نبوت به خط امامت و ولایت پیوند می‌خورد و وارد بیان مقام امیرالمؤمنین سلام الله و صلواته علیه در این سیر می‌شود.

▪️از این مرحله جریان دیگری نیز در برابر این بزرگواران در دعا معرفی می‌شود که سرانجام سبب شهادت امام علی به دست «اشقی‌الآخرین» می‌شود که از «اشقی‌الاولین» پیروی می‌کند.

▪️این فرازها به خوبی نشان می‌دهد که جریان شقاوت نیز همواره از ابتدای دعوت انبیا در کنار ایشان بوده است.

▪️ماجرا به شهادت امام مجتبی و سپس به واقعه بزرگ عاشورا ادامه پیدا می‌کند و استمرار این جریان در فرزندان سیدالشهداء مورد تأکید دعا قرار می‌گیرد.

▪️پایان این سیر تاریخی ظهور حضرت بقیه‌الله است که انتقام همه این خون‌ها در آن ماجرا گرفته می‌شود.

▪️جالب اینجاست در حدیث معتبر از کتاب کامل الزیارات، همه این وقایع از شهادت امام علی تا شهادت امام حسین، از نقش پنهان یهود به عنوان نماینده اصلی جبهه باطل و طبق بیان قرآن دشمن‌ترین دشمنان نسبت به اهل ایمان، رمزگشایی شده است:

▪️فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ قَضَیْنا إِلى‏ بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ»‏ قَالَ قَتْلُ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ طَعْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ «وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً» قَتْلُ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِی‏. ابن‌قولویه، کامل الزیارات، ص۶۲ و ۶۴.

▪️که طبق بیان حدیث معتبر الکافی کلینی، قومی از شیعیان به عنوان نماینده جبهه حق، انتقام از یهود فاسد را خواهند ستاند:

▪️قَوْلِهِ تَعَالَى «وَ قَضَیْنا إِلى‏ بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ»: قَالَ قَتْلُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ طَعْنُ الْحَسَنِ «وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً»: قَالَ قَتْلُ الْحُسَیْنِ «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما»: فَإِذَا جَاءَ نَصْرُ دَمِ الْحُسَیْنِ «بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ»: قَوْمٌ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ فَلَا یَدَعُونَ وَتْراً لآِلِ مُحَمَّدٍ إِلَّا قَتَلُوهُ «وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا»: خُرُوجُ الْقَائِم. کلینی، الکافی، ج۸، ص۲۰۶.

▪️چه موقع وعده نصر و پیروزی خون حسین بن علی صادر خواهد شد؟ آری؛ در هنگامه ظهور

▪️با این وصف، در جریان متصل و مستمر بعثت انبیا و دعوت ایشان بایستی به دو مقطع مهم قائل شد: عاشورا به عنوان نقطه عطف و ظهور به عنوان نقطه پایانی. روایات مربوط به آخرالزمان و حوادث ظهور نیز همین دیدگاه را تأیید می‌کند.

▪️کتاب «تاریخ مُلک مهدوی»، برای درک حوادث این روزها و تقابل محور شیعی با جریان باطل در حوادث منطقه، بسیار خواندنی است.

▪️این کتاب، اثر دکتر محمدهادی همایون به کوشش مصطفی امیری، در نشر معارف به چاپ رسیده است